De campagne “Ik zie je volgend jaar” richt zich met name op kinderen en jongeren: jong geleerd is tenslotte oud gedaan. Het dragen van een vuurwerkbril bij kinderen én de ouders moet door deze campagne net zo vanzelfsprekend worden als het dragen van een autogordel.
Waarom?
Doel van de landelijke vuurwerkbrillencampagne is ervoor te zorgen dat niemand meer oogletsel door vuurwerk oploopt. Het dragen van een vuurwerkbril bij het afsteken van (of kijken naar) vuurwerk, is hiervoor van essentieel belang. Helaas is een dergelijke campagne nog steeds hard nodig; tijdens de vorige jaarwisseling zijn in Nederland achttien mensen blind geworden aan één oog door vuurwerk. Tien ogen werden zelfs compleet verwijderd. De helft van alle slachtoffers was jonger dan twintig jaar.
Landelijke vuurwerkbrillencampagne
De nationale campagne Vuurwerkbril “Ik zie je volgend jaar” is een initiatief van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, het Oogfonds, de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven, vraaghetdepolitie.nl en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. De online quiz kan gespeeld worden via www.ikziejevolgendjaar.nl