Geen afbeelding
20 mei 2015

Tim Douwsma opent vuurwerkbrillencampagne

Op de Valkenbosschool in Den Haag geeft zanger en presentator Tim Douwsma op vrijdagochtend 28 november het startschot voor de campagne ‘Ik zie je volgend jaar’. Samen met de leerlingen zal hij ook de speciaal ontwikkelde online quiz spelen. Met de campagne en online quiz wordt aandacht gevraagd voor veiligheid en het dragen van een vuurwerkbril.

De campagne “Ik zie je volgend jaar” richt zich met name op kinderen en jongeren: jong geleerd is tenslotte oud gedaan. Het dragen van een vuurwerkbril bij kinderen én de ouders moet door deze campagne net zo vanzelfsprekend worden als het dragen van een autogordel.

Waarom?

Doel van de landelijke vuurwerkbrillencampagne is ervoor te zorgen dat niemand meer oogletsel door vuurwerk oploopt. Het dragen van een vuurwerkbril bij het afsteken van (of kijken naar) vuurwerk, is hiervoor van essentieel belang. Helaas is een dergelijke campagne nog steeds hard nodig; tijdens de vorige jaarwisseling zijn in Nederland achttien mensen blind geworden aan één oog door vuurwerk. Tien ogen werden zelfs compleet verwijderd. De helft van alle slachtoffers was jonger dan twintig jaar.

Landelijke vuurwerkbrillencampagne

De nationale campagne Vuurwerkbril “Ik zie je volgend jaar” is een initiatief van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, het Oogfonds, de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven, vraaghetdepolitie.nl en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. De online quiz kan gespeeld worden via www.ikziejevolgendjaar.nl