In Nederland komt ernstige bijziendheid (myopie) steeds vaker en op steeds jongere leeftijd voor. Ook constateren oogzorgspecialisten dat de mate van bijziendheid steeds extremer wordt. Kinderen die op jonge leeftijd bijziend zijn, lopen meer risico op vervelende oogproblemen of om slechtziend te worden. Zicht dat eenmaal verloren is gegaan, kan niet meer worden hersteld. Het Oogfonds en CooperVision Specialty EyeCare (SEC) maken zich hier allebei hard voor en slaan ook de komende twee jaar de handen ineen.
De samenwerking in de praktijk
Om bewustzijn en tijdige herkenning van myopie te vergroten, is voorlichting nodig. Het Oogfonds en contactlenzenfabrikant CooperVision SEC versterken elkaar hierin. Op het gebied van het bestrijden van het bijziendheidsprobleem bij kinderen werken de organisaties al langere tijd samen, en ook de komende twee jaar wordt deze samenwerking voortgezet. Het gezamenlijke doel: zorgen voor kinderogen en het voorkomen van oogaandoeningen op latere leeftijd.
De afgelopen twee jaar zijn er samen diverse succesvolle campagnes en projecten opgepakt. Zo zijn er ruim 1.200 opticiens in Nederland aan de slag gegaan met het 20-20-2 campagnemateriaal, om ouders en kinderen te stimuleren om wat vaker van hun scherm of boek weg te kijken. Acties rondom de familietentoonstelling ‘Zo te zien’ in NEMO Science Museum Amsterdam over het oog waren ook volop in de publiciteit. De Libelle-bijlage ‘Lief voor je ogen’ die het Oogfonds in samenwerking met de Oogvereniging ontwikkelde, is door CooperVision SEC verspreid onder Nederlandse optiekzaken.
Maatschappelijke impact
Het Oogfonds en CooperVision SEC zijn onlangs gestart met een onderzoek naar de maatschappelijke impact van myopie op de langere termijn. Wat is het effect op de maatschappij als in de nabije toekomst steeds meer kinderen blijvend zichtverlies oplopen? Wat voor een impact heeft dat op de nieuwe generatie en de inrichting van de maatschappij? En wordt daarmee de noodzaak om meer aandacht te besteden aan de leefstijl van jongeren onderstreept?
Naar verwachting worden de resultaten van dit onderzoek in de zomer van 2022 gepresenteerd.
Ja, ik blijf op de hoogte!